Metropolia ammattikorkeakoulun opettajat lähtivät innolla mukaan Coachaava opettaja -koulutukseen

 

Korkeakoulusektorin opetustyö on kohdannut haasteita, joita ei perinteisin opetusmenetelmin pystytä enää voittamaan. Uudistuva rahoitusmalli ja työelämän muuttuneet vaatimukset korostavat entisestään opetuksen laatua ja vaikuttavuutta, mikä edellyttää opetushenkilökunnalta uusien toimintamallien ja työkalujen tehokasta hyödyntämistä.

 
Muutokset ovat haastaneet myös Metropolia Ammattikorkeakoulun uudistamaan opetussuunnitelmaansa ja pohtimaan sitä kautta tulevaisuuden opetusmenetelmiään. Metropolia ammattikorkeakoulun koulutuspäällikkö Heikki Parviainen kertoo, että Metropoliassa ollaankin uuden opetussuunnitelman myötä siirtymässä luokkaopetuksesta kohti projektimaista työskentelytapaa ja projekteissa oppimiseen. – Opettajan roolin muutos tulee samalla muokkaantumaan tiedon jakajasta opiskelijoiden tukijaksi ja coachaajaksi, Parviainen toteaa.  Jatka lukemista tästä. 

– Vaikka coachaava asenne on erityisesti opetus- ja ohjaustehtävissä toimiville henkilöille luontaista, coachingin taitopohja ja menetelmät vaativat tietoista ja systemaattista kehittämistä. Coachingin hyödyntäminen opetustyössä edellyttää, että opetushenkilökunnalla on olemassa tarvittavat taidot, menetelmät ja kyvyt coachingin soveltamiseen. BCIn Coachaava opettaja –koulutuksen pääkouluttaja Maarit Tiililä toteaa.   

Metropolia ammattikorkeakoulu tähtää kaikessa toiminnassaan korkeaan laatuun, joten muutoksen myllerryksessä oli hyvin luontaista lähteä mukaan BCIn tarjoamaan Coachaava opettaja -koulutukseen. Opetushenkilökunnan coaching-taitojen kehittäminen ja taitojen sisällyttäminen päivittäiseen opetukseen tarjoaa Metropolialle merkittäviä hyötyjä. 

– Coaching-koulutus lisää opettajien kykyä tukea oppilaiden omia ongelmanratkaisutaitoja ja tukee tutkivaa oppimistapaa, Parviainen kertoo. 

Koulutukseen lähtivät ensimmäisessä vaiheessa mukaan joukko kone- ja tuotantotekniikan, sekä auto- ja kuljetustekniikan opettajia. Tuntemukset koulutuksen ensimmäisestä vaiheesta ovat olleet positiivisia. Parviainen kuvaa koulutuksen vaikuttavuuden näkyneen käytännön työssä heti. Coaching on menetelmänä kaikkien huulilla ja opettajat vertailevat keskenään kokemuksia sen soveltamisesta omaan opetukseen. Kun se toimii hyvin jo nyt, niin miten hyvin se toimiikaan täysin uusien opetusmenetelmien tultua laajamittaisen käyttöön.
 

Tausta 

 
BCI Business Coaching Institute lanseerasi syksyllä 2013 opetustyötä tekeville räätälöidyn Coachaava opettaja – koulutuksen.  Koulutus antaa opettajalle tarvittavat kyvyt, taidot ja työvälineet coachingin soveltamiseen opetustyössä sekä yksittäisten opiskelijoiden että opiskelijaryhmien kanssa. 

 
Coachingin hyödyt opetustyössä

 
– Vapauttaa opettajien resursseja

– Siirtää vastuun oppimisesta opettajilta opiskelijoille itselleen

– Edesauttaa luento-opetuksessa saadun tiedon sisäistämistä

– Tehostaa opinnäytetöiden ohjausta 

– Tarjoaa tuloksellisen työvälineen opiskelijaprojektien ohjaamiselle

– Vastaa työelämän asettamiin edellytyksiin 

 Coachaava opettaja -koulutusta järjestetään säännöllisesti sekä avoimena, että organisaatiokohtaisena koulutuksena. Voit lukea lisää koulutuksesta täältä. 

BCI Business Coaching Institute

Puh. 010 235 3976

UMA Workspace
Keilaniementie 1, 02150 Espoo

Y-tunnus: 2561216-9

Asiakaspalvelu
info@bci.fi

Coachaus- valmennus-, konsultointi- ja koulutustoimintamme ja palvelujemme markkinoinnin luonteesta johtuen käsittelemme sinua koskevia henkilötietoja. Ymmärrämme vastuumme ja haluamme, että voit luottaa meihin tietojesi käsittelijänä. Sinua koskevat tiedot ovat sinun tietojasi ja niinpä käsittelemme niitä mahdollisimman suurella huolellisuudella. Klikkaamalla otsikkoa pääset tietosuojasivullemme jossa on asiasta tarkemmin. Kiitos mielenkiinnostasi.

X