Mona Tommila: Miten onnistuu opiskelu verkossa? Coachiksi etäopiskellen

Keväällä 2020 alkanut korona-aika laittoi tutut elämänkuviot uusiksi joka puolella maailmaa. Suurimmat muutokset ovat liittyneet suositukseen pitää fyysistä etäisyyttä toisiin ihmisiin. Valmennus- ja koulutusalalla tämä tarkoitti sitä, että koulutuksia ei ole voitu järjestää paikan päällä eivätkä opiskelijaryhmät ole aina päässet tapaamaan toisiaan livenä.

Kaikeksi onneksi BCI:n valmentajat ovat jo vuosia tehneet coachauksia ja koulutuksia myös verkon välityksellä. Koulutusten muuttaminen virtuaalisiksi kävi loppujen lopuksi erittäin nopeasti, kun valmentajat yhdistivät voimansa ja sparrasivat toisiaan muutoksessa.

Kaikissa BCI:n coach- ja coaching-taitokoulutuksissa siirryttiin keväällä parissa päivässä etäopiskeluun. Sen jälkeen opinnot ovat järjestyneet etäopetuksena, hybridiopetuksena tai kokonaan virtuaalisena opetuksena. Kokemukset etäopiskelusta yllättivät.

Tutustutaan virtuaalisesti

Certified Business Coach®-ohjelman siirtyminen etäopetukseen herätti aluksi kysymyksiä. Voisiko etäopiskelu vastata lähiopetuksen intensiivistä tunnelmaa?

Ammattitaitoisten valmentajien Zoom-palvelussa vetämät koulutuspäivät koettiin kuitenkin pääsääntöisesti erittäin toimiviksi. Useat CBC-opiskelijat tulivat erikseen kehumaan virtuaaliopetuksen sujuvuutta. Yksi heistä oli Mona Tommila.

”CBC-ryhmämme oli tarkoitus olla normaali lähiopetusryhmä, mutta koronan takia aloitimme suoraan etäopiskeluna. Tutustuimme siis virtuaalisesti. Uskon puhuvani koko ryhmän puolesta sanoessani, että olimme todella tyytyväisiä opetuksen sujuvuuteen verkossa”, kiittää Tommila.

”Pidin siitä, että koulutus oli niin interaktiivista. Osallistujat saivat olla koko ajan mukana eikä luennointia ollut niin paljon. Se piti opiskeluvirettä yllä”, Tommila kertoo. ”Ryhmäytyminen ja luottamus syntyivät yllättävän nopeasti. Opetustilanteissa videokamerat olivat päällä, joten näimme kaikkien kasvot ruudulla. Se edesauttoi toisiin tutustumista.”

CBC-ryhmämme oli tarkoitus olla normaali lähiopetusryhmä, mutta koronan takia aloitimme suoraan etäopiskeluna. Tutustuimme siis virtuaalisesti. Uskon puhuvani koko ryhmän puolesta sanoessani, että olimme todella tyytyväisiä opetuksen sujuvuuteen verkossa.

Mona Tommila

Toimivan etäopiskelun eväät

Mona Tommilan mukaan erityisesti hyvät kouluttajat ja muut ryhmäläiset tekivät CBC-ohjelman verkko-opetuksesta upean kokemuksen. ”En väitä, että kaikki etäopiskelu toimii hyvin, mutta tämä toimi. Zoom työkaluna mahdollisti interaktiivisen yhdessä olemisen ja pienryhmiin jakautumisen. Ryhmän energia välittyi verkon kautta ja saimme kiinni toistemme olemuksesta”, Tommila pohtii.

”Kokonaisuus oli rakennettu todella hyvin. Verkko-opiskeluun jaksoi keskittyä, kun mukana oli sopivasti taukoja ja eri elementtejä, kuten teoriaopetusta, ryhmätöitä, coaching-harjoittelua, valmentajan omien kokemusten jakamista, kirjareflektioita ja yhteisiä keskusteluja,” kertoo Tommila.

”Valmentajien kokemukset olivat erityisen kiinnostavia, koska ne toivat coachingin käytännön lähemmäksi. Ymmärsin, että coaching-sessiot voivat olla todella erilaisia, eikä tapaamiset aina toimi niin hyvin kokeneellakaan coachilla. Coachina voi myös jatkuvasti kasvaa.”

Tommilan CBC-ryhmä pääsi tapaamaan toisiaan fyysisesti kahtena kurssipäivänä. ”Kun näimme livenä, siinä ei ollutkaan juuri mitään eroa. Olimme oppineet tuntemaan toisemme niin hyvin verkon kautta”, Mona ihmettelee. ”Lähiopetuksessa oli toki enemmän juttelua tauoilla ja valmentajan oli helpompi kirjoittaa asioita fläppitaululle.”

Tommila arvelee, että etäopiskelun onnistumiseen vaikutti ryhmäläisten ja hyvän ohjauksen ohella itse aihe. ”Kaikki olivat innostuneita oppimaan lisää coachingista ja coachaamaan, se varmasti piti ryhmän motivaation korkealla.”

Coaching herättää oivalluksia

Olipa kyse lähiopetuksesta tai etäopiskelusta, tärkeintä on kuitenkin coaching-taidon oppiminen. Mona Tommilan mukaan CBC-ohjelma antoi kattavat tiedot coachingin perustaidoista, prosesseista ja ajatusmaailmasta. Parhaiten sisälle käytäntöön pääsi coaching-labeissa ja asiakasharjoitteluissa.

”Coachaus ikään kuin pakottaa pysähtymään ja ottamaan aikaa syvemmälle ajattelulle. Avoimilla kysymyksillä voi auttaa coachattavan ajatteluprosessia. Myös coachingin tavoitekeskeisyys tekee siitä todella konkreettista”, pohtii Tommila. ”Omien harjoitusasiakkaiden kanssa oli mahtavia sessiota ja niissä syntyi monia hienoja oivalluksia.”

Mona Tommila työskentelee HR-asiantuntijana Uponorilla. Työssään hän on voinut hyödyntää coachaavaa otetta erilaisissa vuorovaikutustilanteissa esimiesten ja työntekijöiden kanssa.

”Coaching on loistava työkalu monissa keskusteluissa, vaikka ei tekisi varsinaista coachausta. Näen, että tämä on työelämässä yhä tärkeämpi taito. Valmentavaa johtamista tulisi olla enemmän organisaatioissa. On aivan olennaista organisaatioiden menestyksen kannalta, että ihmisistä löydetään piilossa oleva potentiaali ja annetaan heidän itse oivaltaa ratkaisut eri haasteisiin”, Tommila sanoo.

Teksti: Mirkka Niskanen